Coffee Based kwam als winnaar uit de bus tijdens de Scale Innovation Award 2023. De eerste editie van het innovatieve event werd in maart georganiseerd in het Energiehuis. Het event is bedoeld om innovaties in de regio een podium te geven. Coffee Based realiseert nieuwe producten van koffieafval en maakt daarmee koffiezetten circulair. De afgelopen maanden heeft het duurzame bedrijf hun netwerk flink kunnen uitbreiden sinds zij de juryprijs in ontvangst mochten nemen. In dit artikel deelt Lisanne Addink (oprichtster Coffee Based) haar ervaring over deelname aan het event. Als voorgaande winnaar zal zij aankomende editie opnieuw een link hebben met de Scale Innovation Award, dit keer als jurylid. De volgende Scale Innovation Award vindt plaats op 11 maart 2024.
COFFEE BASED
Coffee Based streeft ernaar om materiaal geen afval te laten worden, maar tijdig een nieuwe bestemming te geven. Dit doen zij specifiek met koffieafval.
De Scale Innovation Award opent haar digitale deuren voor innovatieve bedrijven. Meld je innovatie aan voor de tweede editie van de Scale Innovation Award op 11 maart 2024 in de Duurzaamheidsfabriek.
Addink: "Wij geven koffiedik en zilvervlies een nieuwe bestemming. Zilvervlies is het vliesje wat om een koffieboon zit. Dit komt vrij bij het roosteren van koffie. Deze twee afvalstromen in de koffie-industrie gebruiken wij als waardevolle grondstoffen en geven wij een nieuwe bestemming. Daarmee maken we koffiezetten circulair. Het koffiedik halen we op bij bedrijven via onze Koffie Recycle Service. Daar maken we uiteindelijk verschillende producten van, zoals koffiekopjes, interieurproducten en notitieboeken met koffiekaft."
"Bedrijven betalen voor deze service, net zoals je betaalt voor het ophalen van afval. Om de cirkel weer rond te maken, krijgen zij de helft daarvan terug, zodat bedrijven daarmee producten kunnen aanschaffen die we hebben gemaakt van het koffieafval."
REGIONALE BEKENDHEID
Het winnen van de juryprijs bracht Coffee Based veel regionale bekendheid. Addink: "Toen we de Koffie Recycle Service lanceerden, bevonden we ons vlak voor de coronaperiode. Dat was niet de meest ideale tijd om onze koffie ophaaldienst onder de aandacht te brengen, want enkele weken later zat er niemand meer op kantoor. Inmiddels halen we jaarlijks door heel Nederland koffiedik van miljoenen kopjes koffie op en mede door het winnen van de Scale Innovation Award is onze innovatie nu ook regionaal mooi op de kaart gezet. We zijn sinds september vorig jaar verhuisd van Rotterdam naar Gorinchem, waardoor je opnieuw een netwerk op moet bouwen. Coffee Based is voornamelijk bekend op de internationale markt: we verkopen het meeste van onze producten aan het buitenland. Door deze Award zien we dat meer bedrijven in de regio ons hebben leren kennen. Zo maken Monta en Damen nu ook gebruik van onze Koffie Recycle Service en produceren we onze kopjes inmiddels in samenwerking met Insigne. We merken dat deze innovatieve prijs een kans biedt om ons verhaal lokaal meer te kunnen vertellen”.
SCALE INNOVATION AWARD
Tijdens de afgelopen editie van de Scale Innovation Award kregen diverse deelnemers de kans om hun innovatie te presenteren aan de hand van een pakkende pitch.
"Het mogen geven van zo’n pitch en het tonen van de producten helpt ook bij het inzichtelijk maken van de werking van je innovatie. Wij konden hierdoor laten zien welke producten wij maken van koffiedik. Mensen kunnen de producten dan ook ruiken en herkennen de grondstoffen meteen. Je merkt dat ze dan echt verwonderd zijn. Dat is super gaaf om te zien. Bovendien biedt het event ook ruimte om te netwerken met andere ondernemers en bestuurders na afloop van de pitches en tijdens het diner", vertelt Lisanne Addink.
AANJAGEN NIEUWE INNOVATIES
Coffee Based is er inmiddels ruim in geslaagd om internationaal, nationaal én regionaal hun succesvolle innovatie onder de aandacht te brengen. Dat was hen niet gelukt zonder vertrouwen van andere partijen. Addink: "Het is erg waardevol om partijen aan je te binden die geloven in wat jij gelooft. Op deze manier creëer je ambassadeurs, die je door de eerste fase heen helpen. Dat zijn niet alleen launching customers, maar bijvoorbeeld ook onderwijsinstellingen en innovatielabs die je helpen om innovaties op kleine schaal te testen, in samenwerking met studenten. Deze partijen kunnen je vervolgens helpen om de juiste producenten te vinden die op grotere schaal voor je willen en kunnen produceren. Zo’n introductie is vaak nodig, want niet iedere fabriek wil zomaar een nieuw innovatie materiaal in zijn dure machines stoppen. Als zo’n producent bereid is dit wel te doen, dan is het mooie van zo'n samenwerking dat je daarna ook loyaal blijft aan deze partijen. Je hebt de innovatie samen opgestart en wil er ook gezamenlijk een succes van maken. Dit advies wil ik andere ondernemers in de regio meegeven: houd vast aan je missie en verzamel mensen om je heen die daar ook enthousiast van worden, zodat ze je willen helpen stappen te zetten binnen het innovatieproces."
MEER INFORMATIE OVER DE SCALE INNOVATION AWARD
AANKONDIGING SCALE INNOVATION AWARD 11 MAART 2024